EL CANVI CLIMÀTIC

2019-2020. Verònica Manresa.

El canvi climàtic "és la modificació del clima que ha tingut lloc respecte del seu historial a escala regional i global. Es tracta de canvis d'ordre natural, però actualment es troben associats amb l'impacte humà sobre el planeta".

Tenim més o menys clar quin és el significat d’aquesta definició, però... quines mesures podem prendre dins les nostres possibilitats per a disminuir el nostre impacte personal? Hem fet un  petit recull de setze mesures que tenim al nostre abast.

1. Rebutjar bosses de plàstic a l’hora d’anar a comprar. Podem comprar aliments mínimament envasats i reduïm també la utilització del paper d’alumini.

2. Utilitzar els contenidors per a reciclar paper (blau), vidre (verd) i plàstic (groc). També els punts verds per a millor la qualitat del reciclatge, que estan destinats a recollir productes que necessiten un tractament especial. Així doncs, no només evitem la destrucció del medi sinó que també reduïm els costos.

3. Separar la matèria orgànica perquè la seva descomposició provoca l’emissió de gasos contaminants.

4. Aïllar finestres i portes per augmentar l’eficiència energètica, amb la qual cosa estalviarem un 3o% d’energia. Una manera senzilla és enganxar rivets plàstics als marcs de les portes i de les finestres, la qual cosa ens evita fer obres a casa.

5. Ajustar la temperatura de la calefacció i de l’aire condicionat. La calefacció ha d’estar entre els 19 i els 21 graus, abans d’anar a dormir és millor apagar-la i no hem de tapar els radiadors amb mobles o amb qualsevol altre objecte. Per altra banda, l’aire condicionat ha d’estar a 26 graus i no hem d’abaixar la temperatura quan s’engega perquè l’habitació no es refreda abans.

6. Substituir els electrodomèstics antics per d’altres més eficients. El cost dels de classe A (els més eficients) s’amortitza l llarg de la seva vida útil amb el pagament del rebut de la llum. També hem posar la rentadora o el rentaplats només quan estiguin plens i no a mitges.

7. Desconnectar del tot els aparells electrònics quan no s’utilitzen amb l’interruptor de l’aparell i no amb el comandament a distància. Fent aquesta acció, estalviem uns cinquanta euros a l’any.

8. Reduir el consum d’aigua mitjançant un vàter amb un sistema de doble descàrrega, instal·lar airejadors a les aixetes que facin disminuir la quantitat d’aigua que en raja, aturar l’aigua mentre ens raspallem les dents o ens ensabonem el cos també són accions que podem fer sense massa esforç.

9. Apagar els llums i renovar les bombetes. Hem de saber que no surt a compte deixar els fluorescents encesos pensant que estalviem perquè no és cert.

10. Augmentar la generació d’energia neta sense emissions és una aposta de futur, malgrat actualment hi ha un decret del govern espanyol que penalitza l’autoconsum elèctric.

11. Rentar la roba a baixa temperatura i estendre a l’aire lliure, reduir la quantitat de detergent, fer servir programes curts i netejar els filtres permet que l’ús de la rentadora sigui més eficient. També podem aprofitar el sol i el vent en comptes d’utilitzar l’assecadora, així estalviem i la roba no es fa malbé tan de pressa.

12. Consumir menys carn, més productes de temporada, escollir aliments ecològics i evitar el menar processat ajuda a reduir les emissions que genera el transport, el procés de producció dels aliments i és també alhora un benefici per a la nostra salut.

13. Extremar la precaució per evitar incendis quan anem al bosc, utilitzar a casa calderes de biomassa o reciclar l’arbre de Nadal després de festa també és una manera d’assegurar l’origen sostenible de la fusta. En aquest apartat també hi hem d’incloure fomentar el paper reciclat i la necessitat d’imprimir només el que és imprescindible i per les dues cares del paper.

14. Ajustar la compra i el consum de plats i coberts de plàstic i tovallons d’un sol ús. Tot i que en determinades circumstàncies són molt útils, són un exemple del que suposa un consum poc responsable mediambientalment. Hem d’escollir d’altres opcions amb més recorregut.

15. A un nivell que ens queda una més lluny, hem de reduir els viatges laborals i apostar per les videoconferències fent reunions a distància utilitzant les noves tecnologies, i si ens apropem al nostre entorn, podem deixar el cotxe a casa i prioritzar el transport públic i la bicicleta. També podem optar pel vehicle elèctric, tot i que de moment tenen un preu elevat, o sigui que l’opció de l’híbrid és una bona estratègia.

16. Lluitar contra les espècies exòtiques invasores i preservar els animals en perill d’extinció no representa una millora del clima, però la consciència sobre la defensa de la biodiversitat sí que ho és perquè els ecosistemes que funcionen bé obtenen beneficis econòmics, i si defensem els animals en perill d’extinció també hem de defensar els hàbitats on viuen, perquè sovint l’origen de la problemàtica és la degradació d’aquests llocs.