LA DONA EN LA SOCIETAT ACTUAL

2022-2023. Dolan Dardaña

No es pot generalitzar amb la situació de les dones en la societat actual, perquè no totes es troben en les mateixes condicions d’igualtat ni amb els mateixos privilegis. Dependrà del país, de la cultura, de la religió, de la situació personal, de la família, de la feina, de l’estatus econòmic o social, etc.

El continent europeu està desenvolupat, això vol dir que dones i homes tenen gairebé els mateixos drets, tot i que sabem que encara cal lluitar pels drets de les dones, i no només a Europa, sinó arreu del món.

Jo em miro tot el que m’envolta amb dues mirades diferents; l’africana i l’europea. A l’estat espanyol, per exemple, la major part de les dones treballen en les mateixes condicions que els homes, però el sou no és el mateix. Per a fer la mateixa feina, ells sempre guanyen més diners. Un altre exemple és a les cases. Quan la dona arriba a casa després de treballar a fora tot el dia, com l’home, encara ha de fer una segona jornada laboral sense cobrar; tenir cura dels fills i fer totes les feines de la llar.

A l’Àfrica, la major part de les dones es dediquen a les feines del camp i a tenir cura dels fills i de les cases. Allà, molt poques tenen una feina fora de casa a canvi d’un sou. Els fills treballen amb les seves mares recollint fruita, per exemple, per a vendre la collita al mercat i contribuir a l’economia familiar. Les dones són lluitadores i se’n surten com poden, però encara no es manifesten multitudinàriament com fan aquí. Són mares molt jovenetes, sovint sense voler ser-ho, perquè en aquells països no hi ha accés als anticonceptius.

Molts parlem de la igualtat, però després ens n’oblidem i és quan, per exemple, ignorem episodis de violència de gènere. Encara hi ha moltes persones que no respecten les dones i els altres en general. Sols, no podem fer res, però sí que hem d’escollir líders que ens guiïn com millorar al societat i segurament així ho aconseguirem plegats.