PRIMERS AUXILIS

2019-2020. Andy Wang

Els primers auxilis són la primera ajuda que es presta a la persona ferida abans de ser assistida pel personal sanitari i ser traslladada a un centre assistencial. La societat cada cop és més conscient de la necessitat de saber actuar en casos d’emergència. Especialment en aquells on una vida humana pot estar en greu perill. Per aquest motiu, és necessari conèixer quin tipus d’actuacions cal seguir en aquests casos perquè ens permeti protegir la víctima abans de ser atesa per professionals d’emergències.

La seqüència d’actuacions davant una situació d’emergència que precisi la nostra intervenció serà seguint el que s’anomena PAS, que són les sigles de: Protegir, tant l’accidentat o malalt com un mateix o els altres; Avisar els serveis d’emergències; Socórrer l’accidentat o malalt.

Abans de dur a terme qualsevol acció, cal detectar possibles riscos que ens puguin posar en perill i afectar la persona que precisa la nostra ajuda. Truqueu al telèfon d’emergències 112. És un telèfon únic d’emergències d’ús en l’àmbit de tota la Unió Europea. Gratuït i per a qualsevol tipus d’emergències (policia, bombers, ambulàncies…).

Cal tranquil·litzar la víctima i comunicar-li que l’ajuda ja està en camí tot i que no respongui o us sembli que està inconscient. No desplaceu ni moveu les víctimes innecessàriament. Cal esperar l’arribada dels serveis de socors i evitar la pèrdua de calor corporal. Quan l’organisme humà rep una agressió s’activen els mecanismes d’autodefensa i per això disminueix la temperatura interna del cos, que es refreda ràpidament.

Hem de valorar l’estat de consciència del ferit preguntant-li en veu alt si està bé o fent-li pessics al dors de la mà o a la galta. Si ens respon contestant o movent-se l’hem de deixar en la posició que es troba. Si no respon, avisem els serveis d’assistència sanitària urgent.

Si no es pot valorar en la posició en què es troba, l’hem de posar amb compte en decúbit supí i obrir-li la via aèria amb la maniobra front-mentó: col·locar-li una mà al front, retirar cossos estranys de l’interior de la boca, posar la punta dels dits sota la barbeta per elevar-la i obrir-li la via aèria inclinant-li el cap enrere.

Seguidament, hem de valorar la respiració mantenint la via aèria oberta, mirar i escoltar si hi ha respiració normal durant uns 10 segons. Si respira normalment, deixem la víctima en la posició en què es troba i avisem els serveis.

Si no respira o fa intents dèbils de respirar, mentre esperem l’arribada dels serveis, iniciem el massatge cardíac extern o compressions toràciques. Localitzarem el punt de compressió de genolls al costat de la víctima, col·locarem la mà al centre del tòrax recolzant-la en el punt en què el palmell s’uneix al canell (taló de la mà). Col·locarem l’altra mà sobre la primera, entrellaçant els dits i aixecant-los de forma que no fem pressió sobre les costelles de la víctima. No hem de fer mai pressió sobre la part alta de l’abdomen ni sobre l’extrem final de l’estern. Amb els braços rectes comprimirem l’estern carregant-hi el pes del nostre cos i notant que fem baixar el nivell del tòrax uns 4-5 cm. Anirem fent compressions i descompressions a un ritme de 100 cops per minut seguint la melodia de “La Macarena”.

Combinarem el massatge cardíac extern amb les insuflacions boca a boca. Després de 30 compressions, li aixecarem la barbeta amb la maniobra front-mentó i farem dues respiracions efectives. Li mantindrem la barbeta elevada obrint la via aèria i seguidament li pressionarem la part tova del nas amb els dits índex i polze de la mà que li hem col·locat al front. Seguidament, li obrirem una mica la boca però mantenint-li la barbeta elevada. Inspirarem profundament per omplir-nos els pulmons d’oxigen i col·locarem els llavis sobre la boca de la víctima segellant-la bé. Li insuflarem aire a ritme constant dins la boca durant un segon, tot observant-li el tòrax. Enretirarem la boca i observarem que el tòrax baixa en sortir-ne l’aire. Repetirem la insuflació d’aire. Tornem a col·locar ràpidament les mans al centre del tòrax i fem 30 compressions més. Anem repetint el cicle amb una relació de 30:2.