què és l'aprenentatge cooperatiu?

2018-2019.  Aleu Torrent i Pol Viadel

DEFINICIÓ: És un terme genèric usat per referir-se a un grup de procediments d'ensenyament que parteixen de l'organització de la classe en petits grups mixtos i heterogenis on els alumnes treballen conjuntament de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i aprofundir en el seu aprenentatge.

EN QUÈ ES FONAMENTA? En valorar el potencial educatiu de les relacions interpersonals existents en qualsevol grup; en considerar els valors de socialització i integració com eficaçment educatius; en l'aprenentatge per desequilibració; en la teoria del conflicte sociocognitiu; i en l'increment del rendiment acadèmic.

EN QUÈ ES DISTINGEIX DEL TREBALL EN GRUP CLÀSSIC? En la composició dels petits grups; en l'organització de la tasca i de les activitats; en la distribució de la tasca; en la implicació de tots els participants; i en el grau de control mutu i en les exigències mútues.

FUNCIONS BÀSIQUES PER A LA COOPERACIÓ EN L'APRENENTATGE PER PART DELS ALUMNES TREBALLANT EN UN PETIT GRUP COOPERATIU:

.Posar-se d'acord sobre el que cal realitzar.

.Decidir com es fa i què ha de fer cadascú.

.Realitzar els corresponents treballs o proves individuals.

.Discutir els trets d'allò que realitza o ha realitzat cadascú, en funció de criteris preestablerts, ja sigui pel professor o pel propi grup.

.Considerar com es complementa el treball; escollir, d'entre les proves o treballs individuals realitzats, aquell que s'adopta en comú, o bé executar individualment cadascuna de les parts d'un tot col·lectiu.

.Valoració en grup dels resultats, en funció dels criteris establerts amb anterioritat.

LES 8 VIRTUTS DE L'APRENENTATGE COOPERATIU:

1a) Promou la implicació activa de l’estudiant en el procés d’aprenentatge.

2a) Redueix els nivells d’abandonament d’estudis.

3a) Permet aconseguir els objectius d’una educació integral.

4a) Promou l’aprenentatge independent i autodirigit.

5a) Facilita el desenvolupament de l’habilitat per escriure amb claredat.

6a) Facilita el desenvolupament de la capacitat de comunicació oral.

7a) Permet la preparació dels estudiants com a ciutadans.

8a) Prepara els estudiants per al món del treball actual.