optativa especial: projectes

Alumnes d'ESO treballant en la optativa de Projectes

una optativa especial: projectes

2018-2019. Josep Sáchez i Gerard Mateus

Des de fa cinc anys, al nostre centre hi ha una optativa disponible per als alumnes de 1r, 2n i 3r d’ESO en la qual es treballa en grups cooperatius. Una de les professores responsables de la matèria és la Carme González que fa també les assignatures de Tecnologia, Física i Química i Economia.

Quin és el projecte més estrany que t’han presentat?

El més inesperat va ser la rivalitat entre Samsung i Apple, fa tres cursos, en ple boom dels iphones.

La idea d’aquesta optativa ha estat de l’escola o ve donat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat?

Ha estat nostra, de l’equip de professors de Secundària, perquè així els alumnes tinguin una millor preparació de cara a fer el treball de recerca de 4t d’ESO.

En què ajuda aquesta optativa en un futur acadèmic?

Primer de tot, millora la capacitat de redacció. En segon lloc, ajuda a tenir criteri i saber distingir fonts d’informació fiables de les que no ho són. En tercer lloc, és una eina molt útil perquè la mecànica d’un treball de recerca és molt semblant sigui al nivell que sigui, independentment del nivell en el qual treballem. Per tant, és una manera d’interioritzar un seguit d’estratègies que aniran molt bé en qualsevol tasca d’investigació que calgui realitzar en un futur.

Per què vas decidir fer-te càrrec d’aquesta assignatura?

L’Equip Directiu va pensar en mi perquè anteriorment havia donat una optativa transversals anomenada “Petites investigacions” que tenia molts punts en comú amb aquesta optativa d’ara. Actualment, a 1r i a 2n d’ESO les professores som la Xus Rius i jo, i a 3r d’ESO som la Susana Rodríguez i jo.

Quants anys fa que aquesta optativa està implementada en el centre?

Com a Projectes a Secundària, fa dos anys que es va cursa. Com a Petites investigacions, ja en fa tres. Així doncs, uns cinc anys.

Qui escull els temes dels treballs de recerca?

En les primeres sessions, deixem que els alumnes parlin i proposin tots aquells temes que els atrauen pel motiu que sigui. Després, en parlen dins el seu grup i decideixen ells quin els agrada més. En cas que no es posin d’acord o que no acabin de saber quin tema triar, les professores intentem aconsellar-los i fer-los decidir per allò que creiem que els pot agradar més.

De quantes persones està format cada grup de treball?

Són grups de quatre o cinc persones. Creiem que és un nombre suficient perquè permet treballar bé. Si fossin grups més nombrosos és complicat prendre decisions i arribar a acords. Però en grups de pocs membres, tots tenen el seu protagonisme i s’arriba amb més facilitat a crear el producte final.

Una vegada realitzat ja el treball escrit, cal fer una presentació a la resta de companys. Quin pot ser el mínim i el màxim de durada per cada presentació?

Les presentacions han de ser de mínim 10 minuts de durada. No hi ha un màxim, però si s’allarguen massa, els companys que estan escoltant perden concentració i no arriba la informació en òptimes condicions, que és l’objectiu de cada una de les exposicions.

Quants projectes es fan cada curs?

L’any passat en vam fer un per grup, però ens vam adonar que seria més operatiu fer-ne dos per curs. Tindrien menys extensió, però hi hauria més varietat. Aquest curs seguim aquest segon criteri; cada alumne acabarà fent dos projectes. El primer serà fet en grup designat per les professores, el segon seran grups escollits pels alumnes.

A les professores, us és fàcil o difícil valorar aquesta matèria?

La valoració de com s’ha realitzat el treball es basa en allò que observem durant cada sessió. El fet de ser dues professores a l’aula hi ajuda moltíssim. La valoració del treball escrit és semblant als altres treballs que fem a les diferents matèries, malgrat aquest és diferent quant a la seva tipologia. I la valoració de la presentació és més difícil perquè tots tenim les nostres estratègies per a exposar allò que hem treballat, Hi ha una part més senzilla d’avaluar que és el power point; els grups l’utilitzen com a eina de suport per a exposar el treball als companys.

Tu que estàs als tres cursos, hi ha molts diferència de nivell entre ells?

Depèn molt del grup, però normalment hi ha més nivell a 3r d’ESO, perquè tenen més experiència sobretot en fer l’exposició davant els companys.