LA MEDIACIÓ

2020-2021. Alumnes Mediació 3r ESO

La mediació és un sistema de resolució de conflictes alternatiu, és a dir, diferent dels canals convencionals de resolució de disputes. La mediació és un intent de treballar per a afrontar els conflictes en un entorn d'acceptació  i de respecte mutu. És un procés voluntari, flexible i participatiu de resolució pacífica de conflictes, en el qual dues parts enfrontades recorren voluntàriament a una tercera persona imparcial, el mediador, per a arribar a un acord satisfactori.

El conflicte també pot tenir un significat positiu perquè implica respecte, opinions diverses i recerca de solucions, i no necessàriament ha d’estar relacionat amb la violència o l’agressivitat verbal. Així doncs, es poden convertir les situacions conflictives que es viuen diàriament en oportunitats d'aprenentatge.

Una característica important del mediador és no tenir necessitat de reconeixement personal. Hi ha qui necessita que li diguin que fa bé les coses, ja sigui per orgull o senzillament per falta de confiança en si mateix. Sovint, aquesta necessitat d’aprovació transmet poca resolució i , per tant, el mediador ha de tenir molt clar que allò que fa ho fa per voluntat pròpia i per res més.

PRINCIPIS DE LA MEDIACIÓ:

-El control del procés i de les decisions és dels participants.

-El mediador ha de ser neutral.

-Confidencialitat. Cal mantenir la privacitat i res del que es diu en les sessions de mediació no pot ser utilitzat fora d’allà.

-Voluntarietat. La mediació no es pot imposar, sinó que requereix l’acord lliure de tots els participants.

CONFLICTES QUE NO PODEN ANAR A MEDIACIÓ:

-Quan cal denunciar allò que està succeint.

-Quan hi ha violació dels Drets Humans.

-Quan no hi ha voluntat d’una de les parts.

-Quan s’ha violat la llei i/o es toquen temes legals complexos.

-Quan hi ha massa desequilibri de poder.

BENEFICIS DELS PROGRAMES DE MEDIACIÓ A NIVELL ESCOLAR

-Millora del clima escolar. Crea en el centre un ambient més relaxat i productiu.

-Augmenta la capacitat de resolució de conflictes de forma no violenta.

-Disminueix el nombre de conflictes i conductes violentes, vandàliques i disruptives, i, per tant, el temps dedicat a resoldre'ls.

-Es redueix el nombre de sancions, expulsions i expedients disciplinaris

BENEFICIS DELS PROGRAMES DE MEDIACIÓ A NIVELL SOCIAL

-Contribueix a desenvolupar actituds d'interès i respecte per l'altre ja que busca solucions satisfactòries per a ambdós.

-Contribueix a la millora de les habilitats comunicatives, sobretot l'escolta activa.

-Contribueix a millorar les relacions interpersonals.

-Augmenta el desenvolupament d'actituds cooperatives.

-Afavoreix l'autoregulació a través de la recerca de solucions autònomes i negociades.