LA BATALLA DELS CINC SEGONS

2020-2021. Víctor Romero

Era un dia assolellat i molt especial quan va sortir el gran cavaller Martí de Torresvelles per la gran porta del palau amb el seu cavall. Anava a visitar el rei i més tard assistiria a l’entretinguda actuació del joglar més conegut del poble acompanyat de distingits membres de la reialesa i els seus companys de la cort.

Tots els nobles van anar al banquet reial a celebrar l’aniversari del rei. Plegats, van escoltar acudits i van contar històries meravelloses, i van parlar durant hores i hores. Aleshores, un cop fet un repòs de tant menjar i tant xivarri, van anar a veure una obra de teatre de comèdia.

En acabar l’obra, gairebé tothom va anar marxant cap a casa, però el cavaller Martí va oferir al rei un passeig en carro pels jardins del gran palau. Després d’una conversa intranscendent, el rei li va confessar que s’apropava una guerra i que necessitava comptar amb ell per a lluitar al seu costat. Davant aquesta petició, com a fidel i lleial cavaller, s’hi va comprometre a l’instant.

Van passar uns mesos i la batalla va tenir lloc. El bàndol del rei estava perdent terreny i homes ràpidament, però aleshores el cavaller Martí i els seus millors guerrers van fer un contraatac ràpid i sobtat. En pocs minuts la situació va canviar i van guanyar la batalla. Van aconseguir salvar d’aquesta manera moltes vides i es van endur tots els guerrers que havien quedat malferits. Va ser una estratègia tan ràpida que al rei li va semblar que només havien passat uns cinc segons i així ho va fer saber als membres de la seva cort.

Un cop arribat a palau, el rei va atorgar el títol de guardià, comandant i cavaller primer de la cort al cavaller Martí davant l’alegria desfermada dels seus soldats que veien així compensada la seva lluita per a protegir el rei.

I aquesta és la història que contava un joglar per carrers i places de pobles i ciutats del cavaller Martí de Torresvelles, més conegut com a Martí “Cinc segons”.