escola mireia

Educació infantil,
primària i secundària obligatoria

lamborghini

Lamborghini 350 GTV 1963

lamborghini

2018-2019. Sergi Liria

Aquesta mítica firma de superesportius italiana sorgeix d'una vendetta. Ferruccio Lamborghini (1916- 1993) va participar en la II Guerra Mundial. Allà s'encarregava del manteniment dels vehicles. En finalitzar el conflicte bèl·lic, amb peces velles de transports militars en desús, obre una companyia de tractors que prospera ràpidament. Es converteix en un empresari d'èxit i comença a omplir el seu garatge d'automòbils Ferrari. No obstant això, fart que li donessin problemes, un dia Lamborghini es va queixar a Enzo Ferrari de "les escombraries que eren els seus cotxes". El fundador de Ferrari li va respondre irat que un fabricant de tractors no entenia d'automòbils.


Aquesta va ser l'espurna que necessitava l'obstinat Ferrucio per a obrir la seva fàbrica d'automòbils a la localitat italiana de Santa Àgata el 1963. Tot i que no va ser l'única raó, ja que la negativa de les autoritats de l'època a concedir-li permís per fabricar helicòpters va influir en la decisió de passar al món dels cotxes esportius.


El primer Lamborghini va ser el 350 GTV, del qual només se’n va fabricar una unitat. Va ser el precursor del 350 GT, del qual ja se’n van vendre 120 unitats. Aquests models tenien una semblança raonable amb els cotxes de la seva rival Ferrari. Lamborghini era supersticiós i va veure en el seu signe zodiacal, Taure, l'expressivitat d'un esportiu. No és difícil veure la unió entre el Taure del logo de l'empresa i la tauromàquia. Per aquest motiu, els models porten generalment el nom d'un toro o d'una ramaderia. És el cas del mític Miura, l'Islero, el Jarama o l’Espasa. Quatre símbols que van contribuir al fet que l'empresa es donés a conèixer i creixés.


Amb la crisi dels 70, Lamborghini va començar les seves penúries. Les dificultats financeres i l'agitació sindical van fer que s’hagués de vendre l’empresa de tractors el 1974, i va deixar-ho tot en mans d'inversors sense passió per l'automòbil. Fins i tot l'americana Chrysler se’n va fer càrrec entre 1987 i 1994, per després passar a ser del fill del Suharto, el president d'Indonèsia. En aquesta època destaquen el Countach i el Diable. Gairebé un quart de segle després, Lamborghini va ser rescatada pel gegant Volkswagen i apareix el Ratpenat. Més endavant, el Gallardo fins arribar a l'Aventador.
Són incomptables les aparicions en cinema d'un model de Lamborghini. Des de “Rocky” o “Els bojos de Cannonball”, la trilogia de “Batman”, o la sèrie “Corrupció a Miami”, els toros italians s'han fet un lloc en la història de la cinematografia. De la mateixa manera, els personatges més rellevants han estat i són fanàtics de la marca, com el rei Fahd d'Aràbia Saudita o el mateix Cristiano Ronaldo.


Frank Sinatra als anys seixanta va dir una frase que, amb el pas del temps, ha esdevingut cèlebre: “Vostè condueix un Ferrari quan vol ser algú; vostè condueix un Lamborghini quan ja és algú”.