atletisme

2018-2019. Opina Martí Rodríguez.

L’atletisme és un conjunt que combina la pràctica de diverses especialitats: modalitats de cursa, salt, llançament i marxa atlètica. Trobem el seu origen a l’antiga Grècia, on diverses llegendes d’origen mitològic relacionen aquestes modalitats amb cerimònies religioses d’una gran importància a les ciutats estat.

Quan els Jocs Olímpics van desaparèixer al segle IV, l’atletisme també va estar deixat de banda fins al segle XIX, quan les escoles i les universitats angleses el van popularitzar. Quan el 1896 es van celebrar per primer cop a Atenes les modernes olimpíades, l’atletisme hi va tenir un paper protagonista indiscutible.

Les competicions més importants es celebren durant la primavera i l’estiu, llevat de les curses de camp a través (cross-country) pròpies de l’hivern, i les proves de pista coberta durant la pretemporada. Actualment les competicions de pista més importants des del punt de vista dels rècords i l’interès del públic i els atletes són els Jocs Olímpics, els campionats del món, els campionats d’Europa, els Jocs Panamericans, els campionats dels EUA, els Jocs de la Mediterrània, els asiàtics i els campionats africans. També se celebren mítings internacionals, competicions de curta durada organitzades en ciutats, com ara el de Zuric.

Aquest esport es pot practicar en un estadi a l’aire lliure, que és l’escenari tradicional. En el seu interior hi ha una pista ovalada de 400 metres de perímetre interior, per on transcorren les curses. Al mig hi ha diversos espais per realitzar els salts i els llançaments. La prova de la marató (42.195 km) i les de marxa atlètica, a causa de la llarga distància, es realitzen fora l’estadi. També es pot practicar en pista coberta de 200 metres de corda.

Finalment, també existeix el cross country o camp a través. Són curses que es realitzen en paratges naturals. Els atletes han de superar tot tipus de dificultats: pujades, fang, obstacles, etc. I aquests darrers anys, tenen molta anomenada les curses populars urbanes en carrers, places i avingudes de moltes ciutats organitzades per a tothom.

Les modalitats són curses (velocitat, mig fons, obstacles, relleus, marxa atlètica i fons), concursos (salts de llargada, d’alçada, triple salt ,salt de perxa i llançaments de pes, de disc, de martell i de javelina) i proves combinades (decatló i llançaments).

És un esport molt complert, et permet competir si tens ganes de compartir-lo amb d’altres, però també pots practicar-lo al teu aire, en les teves estones lliures i centrar-te en aquella modalitat que et resulti més atractiva pel motiu que sigui.

No tots arribarem a ser “el fill del vent”, com Carl Lewis, però dins de les nostres possibilitats, podem fer uns bons temps en el nostre dia a dia.