escola mireia

Educació infantil,
primària i secundària obligatoria

LA PUBLICITAT. COMUNICAR INFORMACIÓ

2021-2022. Ruth Boglione

La publicitat és constantment a la nostra vida. Ens inunda de missatges que intenten crear-nos la necessitat de comprar un producte o de contractar un servei. Fins i tot ens pot indicar com vestir, com menjar o com ser i actuar.

Quan veiem un anunci, instantàniament emmagatzemem de manera inconscient la informació.

Hi ha qui afirma que la publicitat crea necessitat de consum a les persones i ens impulsa a comprar, fins i tot quan la major part de vegades no necessitem allò que estem veient.

Un apartat especial mereix la publicitat subliminal, utilitzada també amb finalitats polítiques. Aquest tipus de publicitat juga amb el subconscient de les persones, ja sigui fent servir imatges, sons o d’altres tècniques que no són perceptibles aparentment, com per exemple imatges ocultes sota d’altres imatges més importants. L’objectiu és influir en els desitjos dels consumidors animant-los a comprar o seguir certs productes, però sense que en siguin conscients en cap moment del procés.

Tres exemples molt coneguts són el cas de la revista “SFX”, revista de ciència ficció que es publica des del 1995. Les lletres a la portada es llegeixen com si realment hi digués “SEX”. Té una circulació d’aproximadament 25.000 lectors. Un segon exemple és el logotip de “Tostitos”, molt conegut, però segurament no ens hem adonat mai que les lletres centrals “tit” simulen dues persones que comparteixen “nachos” i salsa. El tercer i darrer exemple és un clàssic. Molts no veuen el missatge subliminal del logotip actual d’”Amazon”. Vol transmetre la felicitat (somriure) dels seus usuaris perquè amb ells poden trobar de tot: des de la “a” fins a la “z”.