escola mireia

Educació infantil,
primària i secundària obligatoria

ELS DRETS HUMANS

2019-2020. Martina Ros

L’any 1945 es constitueix l’Organització de les Nacions Unides, ONU. Els drets moderns es van signar a la Declaració Universal dels Drets Humans, aprovada i proclamada el 10 de desembre del 1948, en la qual es van resumir els articles en trenta i al llarg del temps s’han anat adaptant a tractats internacionals i lleis locals.

El continent de l’Àfrica és un dels continents amb més recursos de tot el món, no obstant això, és l’anomenat Tercer Món. La gent viu en la pobresa cada dia, sense aliments ni aigua potable.

Segles enrere, l’home blanc va conquerir part de l’Àfrica, i encara ara ens quedem amb la major part dels seus recursos naturals. Els governs corruptes no tenen diners per ajudar la gent, però si per comprar armes i provocar guerres. La solidaritat dels governs mundials és nul·la.

Els diners ens fan egoistes i despietats. Cada dia tinc un plat a taula, obro l’aixeta i surt aigua i ni penso en res més perquè és normal. Per això, el fet de saber que hi ha persones morint-se per culpa de l’escassedat de menjar i d’aigua és lluny de la nostra normalitat.

Sabem de l’existència d’uns Drets Humans, però qui els compleix? No tothom té una llar, ni és lliure ni té uns drets, fins i tot encara a alguns països és legal la pena de mort. Vulnerar aquests drets és tractar la persona com si no fos un ésser humà; defensar-los és exigir que la dignitat de totes les persones sigui respectada.

Hem de recordar que els drets humans són uns drets bàsics per tal garantir que tinguem una vida digna i que ens protegim contra les injustícies que atemptin contra la nostra dignitat. Sense importar l’origen ètnic, la classe social, la nacionalitat, el sexe, l’edat, l’orientació sexual o la religió... l’objectiu dels drets humans és una societat que respecti a tots per igual.

EL CANVI CLIMÀTIC

2019-2020. Verònica Manresa. 

El canvi climàtic "és la modificació del clima que ha tingut lloc respecte del seu historial a escala regional i global. Es tracta de canvis d'ordre natural, però actualment es troben associats amb l'impacte humà sobre el planeta".

Tenim més o menys clar quin és el significat d’aquesta definició, però... quines mesures podem prendre dins les nostres possibilitats per a disminuir el nostre impacte personal? Hem fet un  petit recull de setze mesures que tenim al nostre abast.

1. Rebutjar bosses de plàstic a l’hora d’anar a comprar. Podem comprar aliments mínimament envasats i reduïm també la utilització del paper d’alumini.

2. Utilitzar els contenidors per a reciclar paper (blau), vidre (verd) i plàstic (groc). També els punts verds per a millor la qualitat del reciclatge, que estan destinats a recollir productes que necessiten un tractament especial. Així doncs, no només evitem la destrucció del medi sinó que també reduïm els costos.

3. Separar la matèria orgànica perquè la seva descomposició provoca l’emissió de gasos contaminants.

4. Aïllar finestres i portes per augmentar l’eficiència energètica, amb la qual cosa estalviarem un 3o% d’energia. Una manera senzilla és enganxar rivets plàstics als marcs de les portes i de les finestres, la qual cosa ens evita fer obres a casa.

5. Ajustar la temperatura de la calefacció i de l’aire condicionat. La calefacció ha d’estar entre els 19 i els 21 graus, abans d’anar a dormir és millor apagar-la i no hem de tapar els radiadors amb mobles o amb qualsevol altre objecte. Per altra banda, l’aire condicionat ha d’estar a 26 graus i no hem d’abaixar la temperatura quan s’engega perquè l’habitació no es refreda abans.

6. Substituir els electrodomèstics antics per d’altres més eficients. El cost dels de classe A (els més eficients) s’amortitza l llarg de la seva vida útil amb el pagament del rebut de la llum. També hem posar la rentadora o el rentaplats només quan estiguin plens i no a mitges.

7. Desconnectar del tot els aparells electrònics quan no s’utilitzen amb l’interruptor de l’aparell i no amb el comandament a distància. Fent aquesta acció, estalviem uns cinquanta euros a l’any.

8. Reduir el consum d’aigua mitjançant un vàter amb un sistema de doble descàrrega, instal·lar airejadors a les aixetes que facin disminuir la quantitat d’aigua que en raja, aturar l’aigua mentre ens raspallem les dents o ens ensabonem el cos també són accions que podem fer sense massa esforç.

9. Apagar els llums i renovar les bombetes. Hem de saber que no surt a compte deixar els fluorescents encesos pensant que estalviem perquè no és cert.

10. Augmentar la generació d’energia neta sense emissions és una aposta de futur, malgrat actualment hi ha un decret del govern espanyol que penalitza l’autoconsum elèctric.

11. Rentar la roba a baixa temperatura i estendre a l’aire lliure, reduir la quantitat de detergent, fer servir programes curts i netejar els filtres permet que l’ús de la rentadora sigui més eficient. També podem aprofitar el sol i el vent en comptes d’utilitzar l’assecadora, així estalviem i la roba no es fa malbé tan de pressa.

12. Consumir menys carn, més productes de temporada, escollir aliments ecològics i evitar el menar processat ajuda a reduir les emissions que genera el transport, el procés de producció dels aliments i és també alhora un benefici per a la nostra salut.

13. Extremar la precaució per evitar incendis quan anem al bosc, utilitzar a casa calderes de biomassa o reciclar l’arbre de Nadal després de festa també és una manera d’assegurar l’origen sostenible de la fusta. En aquest apartat també hi hem d’incloure fomentar el paper reciclat i la necessitat d’imprimir només el que és imprescindible i per les dues cares del paper.

14. Ajustar la compra i el consum de plats i coberts de plàstic i tovallons d’un sol ús. Tot i que en determinades circumstàncies són molt útils, són un exemple del que suposa un consum poc responsable mediambientalment. Hem d’escollir d’altres opcions amb més recorregut.

15. A un nivell que ens queda una més lluny, hem de reduir els viatges laborals i apostar per les videoconferències fent reunions a distància utilitzant les noves tecnologies, i si ens apropem al nostre entorn, podem deixar el cotxe a casa i prioritzar el transport públic i la bicicleta. També podem optar pel vehicle elèctric, tot i que de moment tenen un preu elevat, o sigui que l’opció de l’híbrid és una bona estratègia.

16. Lluitar contra les espècies exòtiques invasores i preservar els animals en perill d’extinció no representa una millora del clima, però la consciència sobre la defensa de la biodiversitat sí que ho és perquè els ecosistemes que funcionen bé obtenen beneficis econòmics, i si defensem els animals en perill d’extinció també hem de defensar els hàbitats on viuen, perquè sovint l’origen de la problemàtica és la degradació d’aquests llocs.

 

 

La marató 2018

Cartell de La Marató 2018

la marató 2018. el càncer

2018-2019. Gerard Mateus i Gerard Ros

 

El càncer és la primera causa de mort a Catalunya entre els homes i la segona entre les dones. Cada dia moren vint-i-vuit persones de càncer, és a dir, més de 10.000 a l’any. Gràcies a la investigació biomèdica, la supervivència ha crescut un 7% ens les últims 10 anys i la mitjana se situa, actualment, en el 55%. Malgrat tot, la incidència segueix sent molt alta: un de cada dos homes, i una de cada tres dones tindran càncer al llarg de la seva vida.

ADEU, CURS 2022-2023

2022-2023. Alumnes 4t ESO

Alguns de nosaltres som a l’escola des dels tres anys, i d’altres aquest és el seu primer any, però tots formem part de la història d’aquest centre. Hem compartit moments bons i dolents, hem rigut i hem plorat, ens hem enfadat i hem gaudit. Tots aquests moments són records i formen part de nosaltres.

Hem anat creixent en tots els aspectes, tant físicament com emocionalment. Hem fet nous amics i d’altres els hem hagut de deixar marxar. Tant el professorat com les famílies ens han ensenyat i ens han acompanyat durant aquest recorregut de la millor manera que han sabut. Ens han aguantat en els pitjors moments i ens han ajudat a remuntar i a continuar endavant.

Laia Mateus

 

Vaig arribar a l’escola el curs passat. En aquell moment, no imaginava que es convertiria ràpidament en una part molt important de la meva vida. Ara, mentre em preparo per a acomiadar-me’n i començar el proper capítol, se’m fa difícil creure com de ràpid ha passat el temps.

Aquests dos anys han estat una muntanya russa d’emocions, alegries i disgustos. Aquí m’he sentit ajudada i recolzada en tots els sentits. He après a situar la meva història personal i a créixer amb l’ajut del professorat. Ha estat un honor i un privilegi formar part d’aquesta meravellosa escola durant el poc temps que he estat aquí. Ara, però, he de mirar endavant i tinc moltes ganes de viure tot allò que aviat vindrà.

Nency Dardaña

 

Soc a l’escola des que vaig entrar a Infantil, als tres anys, com alguns dels meus companys. La classe ha canviat molt des de llavors; alguns han anat marxant i molts d’altres han anat arribant. Guardo els records del pati, de les excursions, de les rialles a l’aula i els moments en què he après a superar els meves pors i a confiar en mi mateixa.

Aquí he crescut i, per tant, l’escola ha vist totes les meves versions: feliç, contenta, riallera, trista, estressada o desanimada. El professorat és la part més important de l’escola Mireia; ells m’han ajudat molt en tot. Tenen una relació molt propera amb nosaltres i es preocupen per tot allò que ens passa a part de l’àmbit estrictament acadèmic. Em sap greu deixar de tenir-los com a professors.

Aquesta ha estat la meva zona de confort durant tretze anys, i ara toca anar-me’n. És un sentiment agredolç. Estic trista perquè me n’he d’anar, però alhora tinc moltes ganes de veure què em depara el futur. Vull conèixer noves persones, crear nous vincles i, sobretot, arriscar-me quan surti al mon exterior.

Aina Nadal

 

Vaig fer Primària a una escola que estava molt lluny de casa meva i, per aquest motiu i d’altres, els meus pares van decidir portar-me aquí a començar l’ESO aconsellats per una noia que els va dir que seria un bon lloc per a mi. I així ha estat. Aquí he après moltes coses i els professors m’han ajudat a organitzar-me, a estudiar, a fer les feines polides i a utilitzar l’ordinador perquè m’era totalment desconegut.

Sé que em falta molt per a fer, però aquí he après que amb constància i amb un bon recolzament, puc arribar on em proposi.

Maxim Nazarov

 

D’aquí res el meu pas per l’escola s’acaba després de tretze anys al llarg dels quals he après moltes coses del món acadèmic i també de l’àmbit més humà, com per exemple compartir, relacionar-me, el valor de l’amistat i tot un seguit d’aspectes que m’ha aportat la convivència amb els companys.

Els professors han tingut un paper important. Ells són els qui m’han vist caure, m’han ajudat a aixecar-me, tornar a caure i així infinitat de vegades, per no parlar de la paciència que han tingut sempre. Els vull donar les gràcies per confiar en mi, fins i tot quan ni jo mateixa ho feia.

Jana Bach

 

He passat tota la meva vida aquí i durant aquests anys he après, he millorat i he anat evolucionant com a persona fins arribar a l’actualitat.

Recordo els jocs d’Infantil i com em vaig anar adaptant als companys que anava coneixent. Tinc un molt bon record de Primària, de la Montse M., que no va parar fins que va aconseguir unir els grupets que s’havien anat creant entre nosaltres i finalment, tots vam anar junts. De Secundària, recordo el salt que hi va haver tant en la dificultat de les assignatures com en el volum de feina en general. També tinc present les excursions que hem fet perquè ens ho hem passat sempre molt bé i hem après a conviure i a riure amb tots els companys.

He tingut una molt bona experiència gràcies a l’atenció individual dels professors, la seva qualitat professional i, sobretot, a la gran quantitat d’amics que he fet durant aquests anys.

Didac Agullé

 

Vaig començar l’escola amb tres anys, i ara estic a punt d’acabar 4t d’ESO. El temps ha passat volant. Encara ara em costa assimilar que aviat me n’aniré. Recordo quan jugàvem al pati, quan apreníem a llegir o quan després de molts esforços per part dels professors, vaig començar a entendre les matemàtiques.

Tots hem canviat al llarg d’aquests anys. Ara hi ha qui potser no va tant amb qui anava abans, però penso que forma part de fer-se gran. Estic segura que m’emporto molt bones amistats que estaran sempre amb mi i, sobretot, un munt de records que m’acompanyaran vagi on vagi.

Estel Villanueva

 

He estat a l’escola vuit anys durant els quals he passat per etapes molt diferents, algunes millors i d’altres, pitjors. Estic madurant com a persona i a poc a poc vaig creant el meu futur, i aquest procés el dec en part als meus professors. Ells m’han deixat una empremta profunda i em són molt estimats. M’han format en els estudis i fins i tot m’han fet apassionar per la matèria que m’han ensenyat. La Carme m’ha fet decidir que el meu futur es troba en la química; el Jordi m’ha fet interessar per la història i la societat; la Xus m’han ensenyat a estimar la meva llengua materna, el català, i sorprenentment sempre en una classe on hem estat molt callats; el Lluís, que amb la seva manera d’ensenyar les matemàtiques i la informàtica, ha fet que les classes fossin amenes i divertides; la Montse F., que va aconseguir que a Primària les mates no se’m fessin pesades; la Conxi, que ha aconseguit que surti amb un bon nivell d’anglès, etc.

Aquests són alguns dels meus professors, però a qui més trobaré a faltar i recordo amb moltíssim afecte és la Montse M. Ella és qui va aconseguir que d’un grup totalment inconnex i incoherent en sortissin relacions d’amistat molt sòlides que encara avui són presents en el nostre dia a dia.

Aike Boglione

 

Ja soc a 4t d’ESO i aviat deixaré l’escola. Estic molt contenta d’haver arribat aquí a 2n d’ESO. Sempre m’he sentit ben rebuda per part dels companys i ben tractada pels professors. Uns i altres em van ajudar en l’adaptació i mai m’he sentit rebutjada, sinó al contrari; de seguida em vaig sentir integrada en el grup.

Recordo que al començament em costava entendre tot el que em deien perquè no entenia el català, però els professors m’ajudaven molt i la de català m’ajudava a millorar a poc a poc. També em vaig sentir molt acollida pels tutors que he anat tenint.

No només vull agrair als professors com m’han tractat, sinó també als meus companys de classe. Encara avui fan el possible perquè em senti bé i quan no entenc alguna cosa de la matèria que sigui, de seguida m’ajuden a resoldre els dubtes que tinc.

María Paula Lagarejo

 

He arribat a l’escola aquest any. Els primers dies estava molt nerviosa perquè sabia que tothom es coneixeria menys jo, i no sabia com serien els meus nous companys ni el professorat.

En anar passant els dies, em vaig sentit totalment integrada. Els meus companys han connectat amb mi sense cap dificultat, i gràcies a ells m’he anat sentint més segura i he tingut més ganes de venir a l’escola cada dia.

Al llarg del curs també he anat agafant confiança amb els professors, malgrat algun petit malentès que ja està oblidat. Em sento molt còmoda a les seves classes i són persones molt properes a tots nosaltres.

Yana Lavrova