escola mireia

Educació infantil,
primària i secundària obligatoria

JO SOC - JO HI SOC

2022-2023. Ona Escaler

La primera diferència que veiem entre “jo soc – jo hi soc” gramaticalment parlant és que la primera està composta per dues paraules, mentre que la segona en té tres. En totes dues hi ha la paraula “jo”, un pronom personal fort  o tònic de la primera persona del singular. Així mateix, també coincideix la paraula “soc”, la qual prové del verb ser i està conjugat en present d’indicatiu, en primera persona del singular. Arran de l’aparició de la nova Ortografia Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), aquest mot ha deixat de dur accent diacrític. Així doncs, actualment s’escriu sense accent en qualsevol dels seus significats, ni com passava anteriorment.

El que diferencia aquestes dues frases és que en la segona s’hi ha afegit el pronom feble “hi”. Fa la funció de complement circumstancial de lloc, és a dir, indica que la persona és en un lloc concret que ja s’ha mencionat abans.

Sentimentalment parlant, és més difícil d’explicar. La primera frase es podries referir com es sent una persona per dins, és a dir, es centra en els seus valors personals. Tan sols amb una paraula pot canviar el significat, ja que la segona indica que físicament és en un lloc concret i no emocionalment com passava amb l’anterior.

En el món del llenguatge, una petita diferència ortogràfica pot originar significats molt diferents.

TOT TÉ UN PREU... O NO

2022-2023. Nicolás Felipe

Tot té un preu. Sí; tot té un preu. És cert. “Tot té un preu” és d’aquelles expressions que tot hem fet servir alguna vegada, però que en el fons no sabem ben bé què significa. O millor dit, el que volem dir realment és una altra cosa que dit directament així sona malament: “gairebé tot té un preu”. Aquesta expressió és millor perquè “tot” és molt fort.

Qui més qui menys sap que hi ha coses que podria posar preu, i d’altres que no en seria capaç. Costa pensar en un preu per al somriure d’un amic, l’abraçada després de l’espera impacient o aquell cafè tranquil mentre ens expliquem a poc a poc la vida que va passant. És dur posar preu a moltes circumstàncies de la nostra vida, especialment les relacions personals.

El món del preu té la seva complexitat. Gairebé tots estem acostumats al descompte. Seria una cosa així com que en determinades circumstàncies estaria permès rebaixar el nostre nivell de compromís, de responsabilitat a la vida. Són les petites infidelitats i les fallades lleus que ens recorden que les coses valuoses sempre ho són, però a vegades ens podem relaxar una miqueta i tampoc no passa res.

LA COMPETÈNCIA DELS VIDEOJOCS ÉS UN ESCÀNDOL

2021-2022. Nicolás Felipe

El dia 19 de gener de l’any 2022, Microsoft va comprar l’empresa de videojocs Activision Blizzard, per la mòdica quantitat de 68 mil milions de dòlars. Aquest fet ha causat un enrenou gegant a la comunitat, ja que el 2023, amb la compra finalitzada, Microsoft té els drets de tots els estudis de la companyia, amb tot els jocs famosos que desenvolupen. Això els dona llibertat de fer el que vulguin amb aquests jocs i el que s’espera és que els converteixin en exclusius de XBOX (consola de Microsoft) per augmentar les vendes, ja que Activision és propietària de molts dels jocs més importants actualment. Tot això ha repercutit en les accions de Sony, la competència directa, les quals han baixat un 13%, perdent així més de 20 milions de dòlars.

Aquest moviment ha causat un enrenou a les xarxes socials i baralles entre jugadors de diferents bàndols. A la generació passada de consoles, Sony va dominar completament el mercat per culpa d’alguns errors de Microsoft, però ara, mentre Sony no anunciava res important creient que li sortiria igual de bé, Microsoft s’ha enfortit i està reunint una gran quantitat de fanàtics.

La competència de consoles s’està convertint en una espècie de guerra freda on guanya qui té la cartera més plena. Els jugadors defensen les seves companyia sense condicionants, tot i que reconeixen que alguna pràctica és incorrecta, i insulten els altres per no tenir la seva consola, sense respectar la diversitat de gustos i, per tant, d’opinions.

Les comunitats es barallen per bajanades i no s’adonen que finalment tots hauríem d’estar units i compartir la nostra passió pels videojocs.

YOUTUBE

2019-2020. Leila Alonso i Verònica Manresa

És un lloc web on els usuaris poden penjar i compartir vídeos. Va ser creat per tres antics treballadors de PayPal el febrer de 2005. Actualment, és tan utilitzat arreu del món que es calcula que  cada minut s’hi pengen tres-centes hores de vídeos. És molt popular gràcies a la possibilitat de tenir vídeos personals de manera senzilla. Té una varietat de clips de pel·lícules, programes de televisió i vídeos musicals. Qualsevol usuari de la xarxa social té al seu abast la potencialitat de convertir-se en un mitjà de masses. Des de diaris personals fins a tutorials, passant per vídeos de gatets, aquests usuaris han canviat de manera radical el món de la comunicació i l’entreteniment.

El primer vídeo que es va penjar el 23 d'abril de 2005 duia el títol de "Me at the Zoo", i  mostra imatges del cofundador Jawed Karim al Zoològic de San Diego.

Youtubers famosos: Pewdiepie (106M), Dude Perfect (47,3 M), HolaSoyGerman (40M), JuegaGerman (37,1M), Rubiuswtf (36,1M), Fernanfloo (34,1M), Vanoss Gaming (24,9M), Logan Paul (20M), Jake Paul (19,7M), Auron Play (18,9M), Werevertomorro (16,6M), TheWillyrex (16,2M), TheGreg (14,9M), DalasTeview (8,95M), Wismichu (8,82M), Yuya (24,1M), Jenna Marbles (20M=, Liza Koshy (17,7M), Lele Pons (15,4M), Caeli (16,2M), Mariale (12,5M), Liza Koshy too (7,97M).

Grups: Badabun (42,2M), Smosh (24,9M), Enchufe Tv (22M).

Aquests youtubers han arribat a moure centenars de milers de persones en un esdeveniment, tenen milions de fans que els segueixen diàriament i sovint hi estableixen una mena d’amistat. Els ingressos que obtenen provenen les visualitzacions que tenen els seus vídeos. Tot i que la xarxa social paga poc als usuaris “top”, és sens dubte una plataforma excel·lent per donar-se a conèixer i, acabar signant contractes de propaganda o engegant campanyes.

Molts youtubers intenten saber com funciona el sistema de recomanacions de la plataforma, ja que fa que el contingut que pugen es faci popular de manera més ràpida. La gent pensa que aquest sistema funciona com una espècie de qüestionari: fa una sèrie de preguntes i segons el resultat, puntua d’una certa manera per recomanar els vídeos que els sembli més idoni. Això és mentida perquè l’any 2018, per evitar especulacions, Youtube va canviar l’algoritme i ara és una IA (intel·ligència artificial).